martes, 15 de marzo de 2011

Les pedres, idees que s’expandeixen en l’espai-temps

Les pedres... un material prou dur i prou a l’abast de qualsevol, com per convertir-se en projectil. Són els missils del miserable, la darrera opció just abans de perdre la raó. Són l’últim crit d’impotència. Són... les pedres enfront la por.

En aquest enfrontament directe amb la por, el que més m’intriga i pre-ocupa és el mecanisme intern que s’origina. Una acció tan simple però tan difícil de prendre. Un gest dur, però gens complexe, capaç de deslliurar-nos de l’amenaça. La primera qüestió que em ronda pel cap és: quins són els motius que porten a un home corrent a tirar una pedra?

El procés succeeix a gran velocitat; un home s’ajup, esgarrapa el terra i aixeca una pedra afilada. Apunta i llença amb totes les seves forces un projectil ple de pols i àcars. Durant un instant ha sigut lliure. Durant l’acció de tirar la pedra ha sigut ell mateix, ell sol enfrontant-se al medi que l’envolta. S’ha deixat portar per un instint de supervivència totalment visceral, sense intromissió de la ment i, per tant, ni del record ni de la consciència. Així doncs, un home lliure és possible, tan sols un instant.

Sigui quin sigui l’objectiu al que la pedra es dirigeix, tenint en compte que cada dècada afloren milers de noves possibles “dianes”, el més important crec, és l’acció de tirar-la. Aquesta fracció de segon, aquest procés, sense dubte és el mateix que sent una persona d’ara, com una de l’any 67 a l’estació dels FGC de Terrassa. El context serà completament diferent però el procés químic, que va des del cervell fins a l’extremitat i que proporciona suficient força com per expandir en l’espai i el temps un objecte o idea, serà el mateix.

Procés: recollir testimonis actius de la manifestació de 1967 i investigar sobre el procés intern i subjectiu de tirar pedres. Quines imatges venen al cap? quin estat anímic produeix? que es sent abans, durant i després de llançar-la?... També buscaré diferents casos reals, tant positius com negatius, on alguna persona o multituds hagin llençat pedres.

Ian Gehlhaar


lunes, 14 de marzo de 2011

Toda manifestación, que busca defender la libertad

Toda manifestación, que busca defender la libertad, como un bien inmutable, único e innegociable, deberá tener –intrínsecamente- un efecto positivo en el tiempo, un efecto matemático, tal cual como cuando las ondas se expanden, al tirar una piedra sobre el agua reposada… como el aleteo de una mariposa que cambia el universo.

La historia, es memoria permanente, por lo tanto el representarla, como el rito hace al mito, y que trasciende las generaciones, es revivirla, es percibir ese sin fin y devenir de las ondas que afectaran nuestros días, nuestras noches, la construcción de cada quien y sus sociedades… desde el primer grito de libertad hasta la última piedra.

Aldo Cardoso


Hace semanas, piedras sobrevolaban

Hace semanas, piedras sobrevolaban las calles de la capital del Yemen entre los partidarios del régimen y aquellos que han decidido decir basta, en poco más de un mes la ribera africana del mediterráneo "arde" en revueltas que se extienden como un reguero de pólvora, Túnez, Egipto, Argelia. Bueno no solo africana, Grecia.

"Piedras" que desde Occidente, por medio de los medios clásicos y los entornos 2.0, se visualizan con un eco cada vez más amplio y diverso y nuestra clase política, entiéndase UE, tiene que posicionarse frente a esos dictadores a los que hasta hace poco estrechaban la mano por los motivos de siempre, y que no detallare por vergüenza y cierta complicidad por omisión.

"Piedras" que el 17 de febrero de 1967 sobrevolaban nuestra ciudad por motivos parecidos. En un contexto de crisis, pobreza y falta de libertades suelen producirse estas "situaciones".

En el norte de Italia en septiembre del 67 tuvo lugar una exposición titulada Arte Povera E Im Spazio organizada por Germano Celant que empleo el calificativo povera por primera vez con la intención de subrayar ciertas implicaciones ideológicas y políticas. Este será el enlace para empezar a trabajar mediante una lectura sesgada, como lo son todas, las implicaciones de dicho movimiento y si es posible llevar a cabo una relectura contemporánea de su significado. Que mejor momento para reivindicar una acción Pobre.

Juan Carlos Estudillo